27 mei, 2021 2 min read

6 oefeningen voor sterkere knieën

1. Kniebuigingen

Strek je armen recht voor je uit. Maak een kniebuiging en duw daarbij je billen naar achter. Kom vanuit die houding omhoog en terug. Let op je houding en voer de oefening gecontroleerd uit (eventueel met kleine sprong en uiterst zachte landing). Doe drie series van vijftien herhalingen.

2. Uitvalspassen (zijwaarts)

Vouw je handen in elkaar en ga met je voeten iets wijder dan heupbreedte staan. Verplaats je gewicht naar je linkerbeen. Zak omlaag met een gebogen linkerknie en duw je billen naar achteren. Verplaats je gewicht naar rechts zonder helemaal rechtop te gaan staan. Beweeg heen en weer voor vijftien herhalingen per kant. Doe drie setjes.

3. Wandelen met een elastische band

Doe een elastische band om je dijen. Plaats je voeten zo ver uit elkaar dat er spanning op de band komt te staan en maak twintig stappen naar de linkerkant. Stap daarna weer helemaal terug. Doe dat voor drie keer.

4. Uitvalspassen

Doe een uitvalspas naar voren. Breng daarna je achterste voet naar voren en maak een uitvalspas met dat been. Blijf wisselen tussen beide benen. Doe drie series van vijftien herhalingen. Tel links en rechts samen als één herhaling.

5. Bergbeklimmen

Begin in een push-up houding. Breng je rechterknie naar je borst en strek daarna naar achteren. Wissel je benen zo snel mogelijk af en let erop dat je je romp zo recht mogelijk houdt. Doe drie setjes van vijftien herhalingen. Links en rechts tellen samen als één herhaling. Bekijk de oefening in de video bovenin dit artikel.

6. Balanceren

Ga op je buik op een stabiliteitsbal (of een bankje) liggen. Houd je benen net niet recht en breng je heupen en benen omhoog tot ze wel op gelijke hoogte zijn met je bovenlichaam. Span je bilspieren aan en houd die positie drie tellen vast. Laat je benen daarna weer zakken tot de starthouding. Doe drie series van vijftien herhalingen.

 



Ook in Nieuws

Het verhaal van Tine Verfaillie: een wereldse wandelaar
Het verhaal van Tine Verfaillie: een wereldse wandelaar

14 juni, 2021 1 min read

Train met Alexander voor de halve marathon van Brugge
Train met Alexander voor de halve marathon van Brugge

02 juni, 2021 1 min read

VO2max verhogen doe je zo
VO2max verhogen doe je zo

31 mei, 2021 5 min read